widok-na-gory
GÓRY,  Pieniny

Wysoka nie taka wysoka, choć najwyższa w Pieninach – według Korony Gór Polski

Wydawać by się mogło, że najwyższy szczyt Pienin to Trzy Korony. Najbardziej znana góra z podręczników szkolnych i popularna wśród turystów. Jednak Pieniny to specyficzne pasmo górskie, które jest podzielone na 3 części przez wijący się Dunajec: Pieniny Spiskie, Pieniny Właściwe i Małe Pieniny. W Pieninach Właściwych mamy najwyższy szczyt Trzy Korony 982 m n.p.m., ale w Małych Pieninach mieści się Wysoka in. Wysokie Skałki 1050 m n.p.m., która jednocześnie góruje nad całymi Pieninami. Dziś zabiorę Was na spacer właśnie na Wysoką, na granicę polsko-słowacką.

Propozycja wycieczki jest pętlą, gdyż nie lubię wchodzić i schodzić tą samą drogą. Tym bardziej, że jest to bardziej spacer niż treking. Ewentualnie ostatnie kilkaset metrów mogą być bardziej wymagające, ponieważ musimy wejść po skałach. Tak naprawdę ta trasa jest do zrobienia na spokojnie dla dzieci jako alternatywa dla tłumu na szlakach w okolicach Trzech Koron.

Start z parkingu w Jaworkach przy Wąwozie Homole. Jest to jedyny większy parking w okolicy, dlatego nie mamy wyboru i musimy zapłacić 3zł za pierwszą godzinę i 2,50 zł za każdą kolejną (ceny w sezonie wakacyjnym 2021). Niestety nie ma możliwości zapłaty za całodzienny postój.

Wyruszamy zielonym szlakiem z parkingu w prawo w górę. Jeśli przyjechaliście ze strony Szczawnicy to dalej za drogą będzie oznaczenie zielonego szlaku i skręt w kamienistą ścieżkę w prawo. Znajdujemy się już na terenie Rezerwatu Przyrody Wąwóz Homole i jednocześnie na Obszarze Natura 2000 Małe Pieniny. Wąwóz był kiedyś dobrym miejscem na wypasanie owiec, ponieważ tworzył naturalną granicę dla zwierząt. W wyniku tej działalności powstał całkowicie wylesiony teren pastwiskowy. W roku 1963 powstał Rezerwat Homole i ekspansja przyrody na nowo wystrzeliła w tym wąwozie. Obecnie jest to bardzo malownicza przestrzeń z miejscem na odpoczynek. My idziemy dalej ścieżką wzdłuż potoku Kamionka, który prowadzi nas pomiędzy wapiennymi skałami.

Przy bazie namiotowej zaczyna się coś dziać. Szlak prowadzi nas ostro w górę po korzeniach drzew. To lubię. Nie trwa to długo, ponieważ zaraz wychodzimy na polanę i naszym oczom ukazuje się sielski krajobraz owiec, które chronią się przed skwarem lejącym się z nieba pod jaworem. Wyżej kolejny jawor i tym razem turyści, którzy odpoczywają w cieniu. Stąd mamy piękny widok na Pasmo Radziejowej.

Wchodzimy do Rezerwatu Wysokie Skałki, co oznacza, że już niedaleko na szczyt. Ciekawostką jest, że w tym rezerwacie znajduje się jedyny w Polsce las świerkowy górnoreglowy na skałach wapiennych (poza Tatrami) ulokowany poniżej granicy regla górnego. Dalsza wędrówka na szczęście odbywa się pod osłoną drzew.

Pozostało 15 minut na szczyt niebieskim szlakiem. Ostatnie metry ułatwiają schody, choć trzeba się trochę nagimnastykować, żeby na nie wejść. Wysoka wita nas piękną panoramą na Pieniny Właściwe, czyli Trzy Korony, góry po stronie słowackiej oraz w oddali Tatry. Wysoka o wysokości 1050 m n.p.m. (1052 m według oznaczeń po drodze) leży na granicy polsko-słowackiej i ma ścięty wierzchołek właśnie w stronę Słowacji. Inne nazwy szczytu to Wysokie Skałki, a kiedyś Kiczera lub Pamiarky. Jeśli zdobywasz Koronę Gór Polski to na górze znajduje się budka z pieczątką. Mi osobiście bardzo przypadła do gustu Wysoka, ze względu na zróżnicowany szlak i super widoki.

Po wypiciu rytualnej kawy na szczycie schodzimy do rozwidlenia i idziemy dalej niebieskim w stronę Szafranówki. Poruszamy się wzdłuż granicy grzbietem Małych Pienin. Piękna trasa, bardzo widokowa, polecam przejść ją aż do Szczawnicy.

My jednak musimy wrócić do auta, więc skręcamy w prawo do Schroniska pod Durbaszką. Bardzo klimatyczne miejsce, ponoć pierogi z jagodami mają cudne. Nie sprawdzałam, ale zawsze to pretekst, by wrócić. Idziemy dalej w pełnym słońcu kamienistą drogą łagodnie w dół. Mijamy ciekawe źródełko wypływające z wanny i po chwili widzimy już z góry nasz parking. Wychodzimy dosłownie kilka metrów powyżej parkingu.

Trasa łatwa – 10km – 2:45h – 540m przewyższenia

Wysoka – kolejny szczyt Korony Gór Polski zdobyty w tym roku. W lecie polecam krem z filtrem, nakrycie głowy i zapas wody, bo choć Wysoka nie jest aż tak wysoka to pogoda już może być wysoko wymagająca. Trasa, którą polecam, jeśli macie trochę więcej czasu i sił https://mapa-turystyczna.pl/route/9tf2